Alla inlägg den 15 februari 2008

Av lesfolket - 15 februari 2008 04:42

'Twas brillig, and the slithy toves

Did gyre and gimle in the wabe:

All mimsy were the borogoves.

And the mome raths outgrabe.


Det är första stycket av dikten som min teaterlärare tvingar oss att läsa under lektionerna. Om någon förstår ett endanste dyft av det där gablet kommer jag för alltid beundra personen. Det nda jag fattar är att dikten börjar med att förklara stämningen, det är en massa adjektiv och adverb, så det förklarar någon slags stämning, är ledsen att säga, dock, att jag inte fattar mer än så.


Sen är det ytterligare 7 liknande stycken, och efter att ha läst den och hört den ca 1000 gånger nu, har jag börjat förstå att det handlar om någon person/varelse som dödar ett monster, the Jabberwocky.


Vi måste memorera dikten, men det sjuka är att vi inte bara kan läsa den om den är. Nej, bara för att göra det lite mer komplicerat och ännu svårare att förstå meningen i att vi gör det, måste vi läsa den med det best bisarra uttalet. Såhär:


Twas brilliga, anda thee slithee tovES

dida gyre anda gimbEL in thee wabE


Varenda liten bokstav måste uttalas korrekt plus att vi måste lägga till ett litet stönande efter varje ord som slutar med en konsonant. Väldigt konstigt, om ni frågar mig och resten av klassen... 


Men jag är inte den som säger emot, Mrs. Baker, teaterläraren skrämmer skiten ur mig, så det är bara att göra som hon säger... hon är GAALEN!


over and and out

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards